60 απλές δραστηριότητες διαμορφωτικής αξιολόγησης για τη σχολική τάξη

Διάδωσέ το

Η αξιολόγηση των µαθητών στο σχολείο είναι µια διαδικασία στενά συνδεδεμένη µε τη
διδακτική πράξη.Σύμφωνα με τον Bloom  υπάρχουν τρία στάδια αξιολόγησης του μαθητή:
α) Η αρχική ή διαγνωστική αξιολόγηση.
β) Η διαμορφωτική – σταδιακή αξιολόγηση
γ) Η τελική ή αθροιστική αξιολόγηση

 

Μία από αυτές, η διαμορφωτική αξιολόγηση, αποσκοπεί στον έλεγχο της πορείας του μαθητή, προς την κατάκτηση συγκεκριμένου εκπαιδευτικού στόχου και είναι ένα σημαντικό στάδιο αξιολόγησης. Στο στάδιο αυτό επιδιώκεται να αντληθούν οι απαραίτητες πληροφορίες που απαιτούνται για την τροποποίηση του προγράμματος ή των μεθόδων διδασκαλίας.

Η διαμορφωτική αξιολόγηση   δίνει την απαραίτητη ανατροφοδότηση για την αναπροσαρμογή της  διδασκαλίας, ώστε να βελτιωθεί η προσέγγιση των  διδακτικών στόχων που έχουν τεθεί από τον εκπαιδευτικό.

Η διαμορφωτική αξιολόγηση λοιπόν είναι ίσως η πιο σημαντική διαδικασία της διδασκαλίας τόσο για τους μαθητές όσο  και  για τους εκπαιδευτικούς.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ- ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

1. Κάρτα επίδειξης – Flash card (περιλήψεις / ερωτήσεις)

Σε τακτά χρονικά διαστήματα, μοιράζεται σε κάθε μαθητή μια κάρτα επίδειξης, με διαφορετική οδηγία σε κάθε της πλευρά. Οι μαθητές συμπληρώνουν και τις δύο πλευρές της κάρτας, με μεγάλα γράμματα, και τη σηκώνουν, για να τη δει η ολομέλεια και ο εκπαιδευτικός. Πιθανόν μία πλευρά να είναι κενή, έτσι ώστε να μπορούν να σημειώσουν σκέψεις, ερωτήματα και προβληματισμούς τους.

2. Σήματα με τα χέρια

Χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα σήματα με τα χέρια, οι μαθητές δείχνουν τι
κατάλαβαν: π.χ. αντίχειρας → κύρια ιδέα, γροθιά → δεν κατάλαβα ακόμη, κύμα μετο χέρι → συμφωνώ, κ.ο.κ.

3. Ένα μικρό δοκίμιο – δοκίμιο ενός λεπτού
Τίθεται ένα ερώτημα και οι μαθητές καλούνται να το απαντήσουν γραπτώς, σε 1-2
λεπτά.

4. Ανάλογη σκέψη

«Αυτό που έμαθα σήμερα είναι σαν………………………………….» ή «αυτό μου
θυμίζει…………………», κ.ο.κ.

5. Νοητικός Χάρτης / Ιδεόγραμμα
Δημιουργία νοητικού χάρτη, που επιτρέπει στους μαθητές να εκφράσουν τις
σχέσεις μεταξύ των εννοιών/ διαγραμμάτων/ σκίτσων/λέξεων.

6. Έλεγχος παρανοήσεων

Εμφανίζεται μια δήλωση στους μαθητές (μπορεί να δηλώνει και μια προβλέψιμή τους παρανόηση), που προκύπτει ορθά ή λανθασμένα από το κείμενο. Ζητείται από αυτούς να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν και να αιτιολογήσουν. Μπορεί να γίνει και με δοκίμιο πολλαπλής επιλογής.

7. Συνδιάσκεψη Μαθητών

Συνομιλία μαθητών σε κύκλο, όπου όλοι με τη σειρά, ανακοινώνουν στην ολομέλεια
τις σκέψεις τους.

8. Παύση 3 λεπτών

Παύση τριών λεπτών, που παρέχει την ευκαιρία στους μαθητές να σταματήσουν , να προβληματιστούν σχετικά με τις έννοιες και ιδέες που μόλις έχουν εισαχθεί , να κάνουν τις συσχετίσεις και διασυνδέσεις με προηγούμενη γνώση ή εμπειρία και να ζητήσουν διευκρινίσεις .
• Η στάση μου απέναντι στο… άλλαξε/παρέμεινε η ίδια, διότι….
• Κατάλαβα περισσότερο το σημείο….
• Εκπλάγηκα όταν…..
• Μου θυμίζει…
• Αυτό συσχετίζεται με….
• Με προβληματίζει το…..
• κ.ο.κ.

9. Παρατήρηση

Ο εκπαιδευτικός περπατάει στην τάξη και παρατηρεί τους μαθητές, καθώς εργάζονται, σημειώνοντας σε αρχείο, τον βαθμό ενεργοποίησής τους και τα αποτελέσματά τους . Οι στρατηγικές περιλαμβάνουν λίστες ελέγχου, πίνακες καταγραφής συχνοτήτων συμπεριφορών, ομαδικές συζητήσεις και προβληματισμούς, αναστοχασμός πάνω σε άγνωστα αλλά σχετικά κείμενα κ.ο.κ.

10. Αυτο-αξιολόγηση

Οι μαθητές διατηρούν προσωπικά αρχεία, στα οποία καταγράφουν τα αποτελέσματά τους, τους προβληματισμούς τους, τις ανάγκες τους, τους ατομικούς τους στόχους κ.ο.κ. Ανατρέχουν σε αυτά, ανά πάσα στιγμή, και συμπληρώνουν .

11. Δελτίο Εξόδου

Οι μαθητές σημειώνουν σε κάρτες τα όσα έμαθαν στο τέλος μιας δραστηριότητας ή
του μαθήματος ή της ενότητας.

12. Έλεγχος Χαρτοφυλακίου (Portfolio)
Ο μαθητής διατηρεί χαρτοφυλάκιο βάσει ημερομηνίας, στο οποίο καταχωρεί δείγματα εργασιών, ανατροφοδοτικών σχολίων, αυτό-αξιολογήσεων και ετερο- αξιολογήσεων, φωτογραφικό και άλλο υλικό, κ.ο.κ. Το χαρτοφυλάκιο μπορεί να περιέχει και καταγραφή προσωπικών σκέψεων και προβληματισμών του μαθητή. Το χαρτοφυλάκιο συμπληρώνεται, με το πέρας μιας ολόκληρης ενότητας ή με το τέλος

 Δείτε εδώ και τις  60 δραστηριότητες και  τεχνικές διαμορφωτικής αξιολόγησης 

Δείτε επίσης

Βλέπω και Συζητώ: το πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους που ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα

Διάδωσέ το Βλέπω και Συζητώ: το πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους που ανοίγει συζητήσεις από τη …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *