Η σκοτεινή πλευρά της διδασκαλίας στην Αγγλία

Διάδωσέ το

Άδειες εκπαιδευτικών

Αν το παιδί δεν έχει καθόλου όρια στο σπίτι και δε συμπεριφέρεται σωστά στο σχολείο (με αποτέλεσμα να μην κάνει πρόοδο) φταίτε εσείς που δε κάνατε το μάθημα αρκετά εντυπωσιακό για να του τραβήξει την προσοχή.

 

Χριστίνα Παναγοπούλου

Η σκοτεινή πλευρά της διδασκαλίας στην Αγγλία

Δεν παραπονιέμαι συχνά για τις ευθύνες που έχουμε οι Εκπαιδευτικοί στα Αγγλικά σχολεία, και αυτό οφείλεται σε αρκετούς λόγους. Πρώτον, σκοπός αυτής της σελίδας ήταν πάντα να βοηθήσω όσους συναδέλφους θέλουν να κάνουν ένα βήμα να δουλέψουν στην Αγγλία και όχι να τους τρομάξω. Δεύτερον, όσες ευθύνες και να έχει η θέση μας στην Αγγλία, μας προσφέρει πολλά: Έναν καλό και ετησίως αυξανόμενο μισθό, ένα καλό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, πολλές διακοπές, ευκαιρίες ανέλιξης και μια οργάνωση και σταθερότητα που δεν έχουμε στην Ελλάδα. Και τρίτον, κάθε φορά που ακούω τον εφιάλτη που βιώνουν οι συνάδελφοι στην Ελλάδα που παλεύουν με λίστες, προκηρύξεις, μόρια και νομοθετικές αλλαγές, νιώθω πως παραείμαι προνομιούχα για να παραπονιέμαι και απο πάνω!

Παρόλα αυτά δεν αρνούμαι ότι το επάγγελμα αυτό με έχει φτάσει στα όριά μου και πολλές φορές, έχει φτάσει τα επίπεδα του άγχους μου στο κόκκινο. Και ξέρω ότι δεν είμαι μόνη-άρθρα όπως αυτό στη Guardian αποκαλύπτουν οτι 50% των δασκάλων στο Λονδίνο αφήνουν τη διδασκαλία μέσα στα πρώτα 5 χρόνια της καριέρας τους, ενώ ένα πρόσφατο ερωτηματολόγιο της ομοσπονδίας εκπαιδευτικών NEU αποκάλυψε οτι το 1/5 των δασκάλων (με τον όρο teachers εννοούμε όλες τις βαθμίδες εκπαιδευτικών σε σχολεία) δηλώνουν ότι θα ήθελαν να αφήσουν τη διδασκαλία μέσα στα επόμενα δύο χρόνια (πηγή: Guardian).

Πώς είναι ένα καλό σχολείο στην Αγγλία;

Ως εκπαιδευτικός στην Αγγλία, ξέρεις ότι είσαι εξαίρεση όταν βρεις ένα σχολείο όπου να μη χρειάζεται να φεύγεις στις 6.00 ή στις 7.00 το βράδυ…. Όταν η χαρτοδουλειά είναι πραγματοποιήσιμη χωρίς να απαιτεί ξενύχτια και όταν σου επιτρέπεται να φύγεις στις 4.00 το απόγευμα για να προλάβεις ένα ραντεβού. Είσαι τυχερός όταν βρεις ένα σχολείο που σου επιτρέπει να διδάξεις χωρίς να μπαινοβγαίνουν στην τάξη σου οι προϊστάμενοι κάθε μισή ώρα για να επιβλέψουν το κάθε τι που κάνεις και να επέμβουν. Και είσαι τυχερός αν ένα σχολείο σου επιτρέπει να ρυθμίζεις την τάξη σου όπως θέλεις και να είσαι δημιουργικός. Γιαυτό το λόγο, είμαι πολύ ευχαριστημένη στη δουλειά μου.

Το επάγγελμα μας όμως στην Αγγλία δεν παύει να είναι εξαντλητικό. Τι φταίει λοιπόν και οι δάσκαλοι δεν αντέχουν άλλο; Ας δούμε όσα δε μπορεί να δει κάποιος εκτός και αν βρίσκεται μέσα στο…χορό!

1. Η εμμονή με τα ποσοστά επιτυχίας

Στην Αγγλία τα σχολεία αγωνίζονται για να εξασφαλίσουν καλή βαθμολογία στην κλίμακα OFSTED. Τα σχολεία που κρίνονται Outstanding, δηλαδή τα top της βαθμολογίας απολαμβάνουν προνόμια όπως επιπλέον χρηματοδότηση. Το ίδιο συμβαίνει και όταν ένα σχολείο βρίσκεται ψηλά στα τοπικά leagues απο άποψη επιτυχίας των μαθητών. Τα υψηλά ποσοστά ωστόσο επηρεάζουν άμεσα και τους εκπαιδευτικούς. Σα δάσκαλος, τα ποσοστά επιτυχίας σου επηρεάζουν αν θα ”περάσεις” τα ετήσια targets σου για να πάρεις την ετήσια αύξηση. Ο προϊστάμενός σου, με τον ίδιο τρόπο, θα πάρει την αύξησή του αν εσύ έχεις καλά ποσοστά επιτυχίας. Και ο διευθυντής θα πάρει την αύξησή του αν οι υπόλοιποι εξασφαλίσουν ένα Outstanding σχολείο. Έτσι, ο ένας εξαρτάται απο τον άλλο για να ανεβεί οικονομικά και να ζήσει με αξιοπρέπεια με αποτέλεσμα ο ένας να πιέζει τον άλλο (domino effect).

Τα ποσοστά που αναμένονται απο τους μαθητές είναι ανεξάρτητα του αν οι μαθητές είναι ικανοί να τα κατακτήσουν. Μπορεί να έχουν μόλις έρθει απο άλλη χώρα και να μη μιλούν λέξη Αγγλικά (αυτή είναι η πλειονότητα των μαθητών στο μεγαλύτερο μέρος του Λονδίνου). Μπορεί να έχουν αυτισμό και να μην δύνανται να γράψουν σε πλήρεις προτάσεις στα 5 όπως ορίζει ο νόμος! Παρόλα αυτά, τα ποσοστά σας δε βλέπουν τέτοιες δικαιολογίες. Ή εξαντλείσαι για να πας τα παιδιά εκεί που πρέπει να είναι, ή δε περνάς τα targets σου. Επιπλέον τα ποσοστά πρέπει κάθε χρόνο να αυξάνονται. Αλοίμονο στα ποσοστά που έμειναν ίδια ή μικρότερα απο πέρυσι!

2. Η προσέγγιση της εκπαίδευσης ως χώρο προετοιμασίας skilled εργατικού δυναμικού

Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθεί πιστά ό,τι λέει ο PISA, ανεξάρτητα του ότι σαν οργανισμός δεν έχει καμία σχέση με παιδαγωγική. Η εκπαίδευση έχει ως στόχο άμεσα την αγορά εργασίας. Αυτό φαίνεται σε ιδιωτικά προγράμματα όπως το Skills Builder που διδάσκονται στα σχολεία με σκοπό τα παιδιά να χτίσουν τα ”skills” που χρειάζονται στο μέλλον οι εργοδότες. Ως αποτέλεσμα, έμφαση δίνεται στα λεγόμενα core subjects (Μαθηματικά, Αγγλικά και Φυσική) και δημιουργικά μαθήματα περιορίζονται στο ελάχιστο.

3. Το ατελείωτο planning

Η προετοιμασία για διδασκαλία είναι εξαντλητική και κάθε μάθημα/ γνωστικό αντικείμενο έχει σελίδες απο planning τις οποίες πρέπει να ετοιμάσετε. Το να το ετοιμάσετε όμως δεν αρκεί. Κάθε μάθημα πρέπει να ακολουθείται απο evaluation forms τις οποίες συμπληρώνετε καθημερινά, και που πρέπει να αποδείξετε ότι στο επόμενο μάθημα τις λάβατε υπόψιν σας. Πρέπει να αποδεικνύετε διαρκώς οτι κάνατε follow-up στις σημειώσεις σας σε κάθένα απο τα άπειρα μαθήματα που διδάσκετε. Πρέπει να έχετε ξεχωριστό differentiation σε κάθε δραστηριότητα για παιδιά που είναι υψηλότερων / χαμηλότερων επιδόσεων, παιδιά που δε μιλούν Αγγλικά ή παιδιά με ειδικές ανάγκες. Το planning σας ελέγχεται εβδομαδιαία για όλα τα παραπάνω.

Εκτός απο το καθημερινό planning έχετε να ετοιμάσετε schemes of learning για κάθε term… Ετήσια planning overviews, και νέες φόρμες που θα θελήσουν να φέρουν στο σχολείο οι προϊσταμένοι σας. Θα έλεγα με σιγουριά ότι μόνο to planning και το να γράψετε evaluations παίρνει περίπου 2-3 ώρες την εβδομάδα, τις οποίες πρέπει να βρείτε μετά το σχολείο, καθότι δεν επιτρέπεται να σημειώνετε ενώ είναι τα παιδιά εκεί.

4. Οι…. εκπαιδευόμενοι Εκπαιδευτικοί

Όντας αποκεντρωμένο και ιδιωτικοποιημένο, το εκπαιδευτικό σύστημα στην Αγγλία επιτρέπει την πρόσληψη ανειδίκευτων ατόμων για θέσεις δασκάλων. Τα σχολεία που ανήκουν στην κατηγορία Academies -θα εξηγήσω παρακάτω τι είναι αυτό- επιτρέπεται να προσλαμβάνουν δασκάλους χωρίς άδεια διδασκαλίας και χωρίς την προϋπόθεση να τα καταρτίσουν. Τα κρατικά σχολεία προσλαμβάνουν βοηθούς δασκάλων οι οποίοι σύντομα αναλαμβάνουν τάξη για να καταρτιστούν και να λάβουν άδεια διδασκαλίας.

Αυτό σημαίνει οτι σε καθημερινό επίπεδο ένας εκπαιδευτικός έχει να αντιμετωπίσει συναδέλφους χωρίς το απαραίτητο ακαδημαϊκό υπόβαθρο, και αυτό προκαλεί αναμενόμενες ρήξεις. Γίνονται άπειρα παιδαγωγικά λάθη με τους μαθητές, και συχνά το να καθοδηγήσετε τον ανειδίκευτο συνάδελφο θεωρείται ως ”πατρονάρισμα”. Η πρόσληψη ανειδίκευτων δασκάλων όμως εξυπηρετεί και οικονομικούς σκοπούς: Ένας κάτοχος άδειας διδασκαλίας βάσει νόμου πρέπει να πληρώνεται με τα κρατικά Teacher Payscales (δείτε Μισθοί) ενώ ένας ανειδίκευτος δάσκαλος όχι.

5. Ο φόρτος εργασίας που προκαλεί η επίβλεψη φοιτητών

Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί συχνά έχουν φοιτητές να αναλάβουν, και τα σχολεία χρηματοδοτούνται επιπλέον για να δεχτούν φοιτητές για πρακτική. Ο επόπτης των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο δεν έχει την ευθύνη τους, η οποία ρίχνεται εξ ολοκλήρου σε εσάς!

Οι φοιτητές σταδιακά οφείλουν να διδάξουν το 40% των μαθημάτων σας. Όταν διδάσκουν οφείλετε να συμπληρώσετε φόρμες evaluation και χρειάζεστε περίπου 1-2 ώρες την εβδομάδα μετά τη δουλειά ώστε να τους δώσετε feedback καθότι είστε ο mentor τους. Επίσης έχετε και τα mentoring meetings κατά τα οποία πρέπει να συμπληρώσετε reviews. Γράψιμο, γράψιμο και πάλι γράψιμο! Οι φοιτητές σημαίνουν 3 ώρες επιπλέον δουλειάς την εβδομάδα- τις οποίες δεν πληρώνεστε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αυστηρότερες ποινές στα σχολεία: Είναι η λύση του προβλήματος της σχολικής βίας;

6. Η συνεχής και ασταμάτητη αξιολόγηση

Έχω περιγράψει αναλυτικά σε αυτό το άρθρο τον τρόπο που αξιολογούμαστε στα σχολεία αλλά συνοπτικά:

  • Οι προϊστάμενοι επιβλέπουν το φάκελό με το planning όταν θέλουν χωρίς προειδοποίηση. Στη συνέχεια το planning αξιολογείται έναντι της κλίμακας OFSTED, δηλαδή ως Outstanding, Good, Requires Improvement ή Inadequate.
  • Επιβλέπονται τα τετράδια των παιδιών. Ο τρόπος που διωρθώνετε βαθμολογείται και αυτός έναντι της ίδιας κλίμακας.
  • Οι προϊστάμενοι θα παρατηρήσουν τους δασκάλους ανα τακτά διαστήματα εν ώρα διδασκαλίας- και θα τους βαθμολογήσουν έναντι της κλίμακας OFSTED.

Αν σε κάποιον απο τους τομείς που αξιολογείστε βαθμολογηθείτε για πάνω απο 2-3 συνεχόμενες φορές ως Requires Improvement ή Inadequate, τότε μπαίνετε σε support plan. Κατά τη διάρκειά του, γίνονται εξαντλητικές παρατηρήσεις απο τους προϊσταμένους και αν δε καταφέρετε να ανεβείτε σε βαθμολογία ως Good ή Outstanding τότε ξεκινούν τα capability procedures… με τελικό προορισμό την απόλυση.

7. Η ιδιωτικοποίηση των κρατικών σχολείων- και η εργασιακή εκμετάλλευση των academies

Αρχικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι είναι τα Academies: Τα κρατικά σχολεία δεν ελέγχονται απο το κράτος αλλά απο τους δήμους. Όμως συχνά, αν ένα κρατικό σχολείο δε μπορεί να στηριχτεί οικονομικά ή έχει λάβει κακή βαθμολογία, τότε αγοράζεται απο ιδιώτες ή federations. Στη συνέχεια τα σχολεία αυτά λειτουργούν μεν δωρεάν για τα παιδιά, αλλά δεν υπάγονται στο κράτος όσον αφορά το προσωπικό. Έτσι, δε χρειάζεται να ακολουθούν τους κρατικούς νόμους όσον αφορά τη μισθοδοσία των δασκάλων, τις διακοπές ή το διάλειμμα. Μπορούν επομένως να σας κάνουν να δουλέψετε στις σχολικές διακοπές, να σας αναγκάσουν να τρώτε μεσημεριανό με τα παιδιά και να καθαρίζετε την τραπεζαρία και να σας πληρώνουν με δική τους μισθολογική κλίμακα.

Και όσον αφορά τα lesson observations, δηλαδή τις επίσημες παρατηρήσεις που σας γίνονται ενώ διδάσκετε, οι ομοσπονδίες δασκάλων έχουν καταφέρει να τις περιορίσουν σε 3 ώρες συνολικά το χρόνο. Τα κρατικά σχολεία οφείλουν να ακολουθήσουν αυτό τον κανονισμό. Επίσης οφείλουν να προειδοποιούν τους δασκάλους για τα observations που πρόκειται να κάνουν. Παρόλα αυτά, τα Academies δε χρειάζεται να υπακούν αυτό τον κανονισμό και μπορούν να μπαινοβγαίνουν στην τάξη σας όσο θέλουν.

Το ανησυχητικό είναι ότι η κυβέρνηση πριν λίγα χρόνια είχε δηλώσει πως θέλει όλα τα σχολεία να έχουν μετατραπεί σε Academies ως το 2020- κάτι που έχει προκαλέσει πολλές διαδηλώσεις και αντιδράσεις απο πολλούς δήμους.

8. Το υποχρεωτικό management επιπλέον ενηλίκων

Δουλεύοντας στην Αγγλία θα έχετε να καθοδηγήσετε πολλούς ενήλικες: Το βοηθό σας, το άτομο που κάνει παράλληλη στήριξη, τον άλλο βοηθό, τους lunch supervisors κλπ. Και δυστυχώς, η συμπεριφορά τους είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη. Έφυγε ο βοηθός απο την τάξη όταν δεν έπρεπε; Φταίτε εσείς. Χάζεψε στους διαδρόμους; Φταίτε εσείς. Αυθαδιάζει και αρνείται να ακολουθήσει τις οδηγίες σας; Πάλι φταίτε εσείς. Μπορεί να δουλέψετε με τους καλύτερους και τους χειρότερους βοηθούς και είναι πάντα δική σας ευθύνη να διορθώσετε τη συμπεριφορά τους.

9. Η οπτική πώς για ό,τι πάει στραβά φταίει ο δάσκαλος

Στην Αγγλία το εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολύ διαφορετικό, καθότι το βασικό κομμάτι του διαβάσματος πραγματοποιείται στο σχολείο. Υπάρχει βέβαια homework και όσο τα παιδιά βαδίζουν προς το τέλος της Δευτεροβάθμιας, το coursework αυξάνεται. Τα παιδιά ωστόσο κάνουν το βασικό task στην τάξη. Με τον ίδιο τρόπο, η πρόοδός τους θεωρείται αποκλειστικά δική σας ευθύνη. Αν ένα παιδί δε κάνει πρόοδο φταίτε εσείς. Αν το παιδί έχει γονείς που δεν ασχολούνται στο σπίτι, φταίτε εσείς που δε κάνετε interventions με το παιδί.

Αν το παιδί δεν έχει καθόλου όρια στο σπίτι και δε συμπεριφέρεται σωστά στο σχολείο (με αποτέλεσμα να μην κάνει πρόοδο) φταίτε εσείς που δε κάνατε το μάθημα αρκετά εντυπωσιακό για να του τραβήξει την προσοχή. Αν το παιδί δε μπορεί να γράψει ή δεν έχει σχηματίσει πρόοδο επειδή η πάθησή του δεν του το επιτρέπει (π.χ. βαριάς μορφής ειδικές ανάγκες), πάλι φταίτε εσείς. Αν την ώρα της διδασκαλίας σας κάποιο παιδί μιλάει ή δε σας κοιτάει, φταίτε εσείς. Σε γενικές γραμμές, καμία δικαιολογία δε γίνεται ποτέ δεκτή.

10. Ο υποβιβασμός της παράλληλης στήριξης και το ακατάλληλο επιπλέον προσωπικό

Έχω αναφέρει σε άλλα άρθρα ότι στην Αγγλία τα παιδιά με ειδικές ανάγκες φοιτούν σε μη ειδικά σχολεία, εκτός αν θελήσουν οι γονείς να πάνε το παιδί σε ειδικό σχολείο. Στη βάση της νομοθεσίας για τις ίσες ευκαιρίες, απαγορεύεται να σταλεί ένα παιδί υποχρεωτικά σε ειδικό σχολείο. Αν ένα παιδί έχει διαγνωσμένη πάθηση, τότε το κράτος χρηματοδοτεί το σχολείο για να προσληφθεί άτομο για παράλληλη στήριξη. Αν δεν υπάρχει χρηματοδότηση και διάγνωση, το σχολείο θα ορίσει έναν απο τους βοηθούς για να κάνουν την παράλληλη στήριξη αν το παιδί δεν δύναται να είναι ανεξάρτητο στην τάξη.

Δυστυχώς όμως, στην Αγγλία το επιπλέον προσωπικό στα σχολεία συχνά δεν έχει παιδαγωγική κατάρτιση. Σε πολλές περιπτώσεις, τα GCSEs (πιστοποίηση Λυκείου) σε Αγγλικά και Μαθηματικά αρκούν για να γίνεις βοηθός. Η παράλληλη στήριξη – γνωστή στην Αγγλία ως Learning Support Assistant -είναι αυτή που υποφέρει περισσότερο.

Η θέση του Learning Support Assistant είναι ιδιαίτερα κακοπληρωμένη. Στην καλύτερη περίπτωση θα την επιλέξει εκπαιδευτικός απο άλλη χώρα που θέλει να πάρει εμπειρία στο Αγγλικό σύστημα. Ωστόσο συχνότερα την επιλέγουν ανειδίκευτα άτομα που θέλουν να συμπληρώσουν συγκεκριμένες ώρες school experience για να γίνουν δεκτά σε προγράμματα κατάρτισης Εκπαιδευτικών, Κοινωνικών Λειτουργών, Ψυχολόγων κλπ. Επομένως τα άτομα που καλούνται να κάνουν παράλληλη στήριξη συχνά δεν έχουν παιδαγωγικές γνώσεις – πόσο μάλλον ειδικές γνώσεις για τον αυτισμό, το σύνδρομο Down ή άλλες ειδικές ανάγκες που μπορεί να έχει ένα παιδί.

Κλείνοντας…

Μπορεί διαβάζοντας αυτό το άρθρο πολλοί να αναρωτηθείτε ”γιατί μένω εδώ”. Ωστόσο κατά τη γνώμη μου η ζυγαριά γέρνει προς άλλα σημεία για τον καθένα. Παρά τις δυσκολίες, έχω κάποια βασικά πράγματα τα οποία εκτιμώ ιδιαίτερα- και κυρίως προοπτικές τις οποίες δε μου έδωσε ποτέ η χώρα μου- και η ζυγαριά προς το παρόν γέρνει προς αυτές. Αν γύριζα το χρόνο πίσω θα ξαναέκανα αυτό το βήμα. Και μπορεί να γκρινιάζω καθημερινά για το θόρυβο, την κίνηση, την ακρίβεια και τη ρουτίνα του Λονδίνου, όμως αυτή η πόλη μου έχει δώσει και αξέχαστες αναμνήσεις.

Αναδημοσίευση με την άδεια από πηγή: www.teachintheuk.com

Η Χριστίνα Παναγοπούλου ζει και εργάζεται ως εκπαιδευτικός στο Λονδίνο απο το 2008. Είναι απόφοιτος του τμήματος ΑΕΙ Προσχολικής Αγωγής Πατρών (ΤΕΕΑΠΗ), και τελειόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος Συγκριτικής Εκπαίδευσης του UCL. Απο το 2015 διδάσκει στον κρατικό τομέα της Αγγλίας στην προδημοτική τάξη Reception ενώ τα πρώτα 5 χρόνια στην Αγγλία δούλεψε σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς του Λονδίνου με παιδιά ηλικίας 0-5 ετών.

Δείτε επίσης

Μήνυμα Κ. Πιερρακάκη για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Διάδωσέ το Μήνυμα του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκου Πιερρακάκη για την Πανελλήνια …

Πρώτο σχόλιο

  1. Αφού δεν έχετε μετανιώσει, γιατί μας γράφετε τα υπόλοιπα;
    Αντιφάσκετε. O επίλογος ακυρώνει όλο σας το κείμενο.
    Να το ψάξετε αυτό, μιας και είστε και απόφοιτος Νηπιαγωγός….

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *