ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.: Η επίκληση της έλλειψης υλικών πόρων από τους εκπαιδευτικούς δεν είναι λόγος για την αποφυγή εμπλοκής με τα ουσιώδη ζητήματα

Διάδωσέ το
Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. στη νέα έκθεσή της(2018) επισημαίνει, με σχετική βιβλιογραφική αναφορά των Carr  & Kemmis, ότι:

“η επίκληση της έλλειψης υλικών πόρων  δεν μπορεί να αποτελεί λόγο για την αποφυγή εμπλοκής των εκπαιδευτικών με τα ουσιώδη ζητήματα της εκπαίδευσης και, πρωτίστως, με τα προβλήματα τομέων στους οποίους διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και έχουν κυρίαρχο λόγο”

Συγκεκριμένα:

Στην νέα έκθεσή της (2018), η  Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.), αναφέρει ότι ολοκλήρωση και η επανάληψη του κύκλου της αυτοαξιολόγησης είναι σημαντική, διότι θα συμβάλλει στην εμπέδωση της σχετικής εμπειρίας από τους εκπαιδευτικούς.

Ένα από τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, σύμφωνα με την έκθεση -μελέτη της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., ήταν και οι πολλές αναφορές   σχολικών μονάδων ότι  τη  θέση του σχολείου επιδεινώνουν προβληματικές καταστάσεις, όπως είναι, μεταξύ  άλλων, η ελλιπής χρηματοδότηση, η ανεπάρκεια στις υλικοτεχνικές υποδομές, η  υποστελέχωση, η ανεργία των γονέων και τα υπερφορτωμένα Προγράμματα Σπουδών.

Στις αναφορές αυτές των σχολικών μονάδων η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. επισημαίνει, με σχετικές βιβλιογραφικές αναφορές των Carr  & Kemmis, ότι:

«η κριτική και στοχαστική ανάλυση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας πρέπει να εστιάζει, πρωτίστως, στις διαδικασίες των εκπαιδευτικών πρακτικών, που αναπτύσσονται μέσα στην τάξη και το σχολείο και στο πλαίσιο των διαπροσωπικών σχέσεων” και ότι

“η επίκληση της έλλειψης υλικών πόρων  δεν μπορεί να αποτελεί λόγο για την αποφυγή εμπλοκής των εκπαιδευτικών με τα ουσιώδη ζητήματα της εκπαίδευσης και, πρωτίστως, με τα προβλήματα τομέων στους οποίους διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και έχουν κυρίαρχο λόγο”

Στην έκθεση προτείνεται ότι:  «η σταδιακή εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις σχετικές διαδικασίες, θα δώσει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να προσεγγίζουν και να διερευνούν σε βάθος τις κοινωνικο-πολιτισμικές, εκπαιδευτικές και υλικές (υποδομές και πόροι) παραμέτρους που διαμορφώνουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου της αυτοαξιολογούμενης σχολικής μονάδας”

Την έκθεση δημοσίευσε το fresh-education.gr (διαβάστε την εδώ)

Παραθέτουμε  σχετικό απόσπασμα από την έκθεση   που έχει ως βασικό άξονα μελέτης την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας

Βέβαια, στις εν λόγω περιγραφικές αποτυπώσεις και αιτιολογημένες αποτιμήσεις , με  την σχεδόν πανομοιότυπη διατύπωση, γίνεται αναφορά σε υπαρκτά και σοβαρά  προβλήματα του κοινωνικού και του εκπαιδευτικού συστήματος, τα οποία,  όπως τονίζουν, λειτουργούν δεσμευτικά για το σχολείο και το καθιστούν  προγραμματισμένο φορέα κοινωνικής αναπαραγωγής. Επιπλέον, επισημαίνουν πως τη  θέση του σχολείου επιδεινώνουν προβληματικές καταστάσεις, όπως είναι, μεταξύ  άλλων, η ελλιπής χρηματοδότηση, η ανεπάρκεια στις υλικοτεχνικές υποδομές, η  υποστελέχωση, η ανεργία των γονέων και τα υπερφορτωμένα Προγράμματα Σπουδών.
Οι παραπάνω ελλείψεις είναι υπαρκτές, επιδεινώθηκαν στις συνθήκες της οικονομικής  κρίσης και, όντως, δυσχεραίνουν, χωρίς, όμως, να ακυρώνουν τον παιδαγωγικό ρόλο και  τις δυνατότητες του σχολείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Έγκαιρη στελέχωση και μονιμοποίηση προσωπικού ζητούν οι εκπαιδευτικοί. Δημοσίευση στοιχείων της αυτοαξιολόγησης σχολείων

Όπως προκύπτει από τη συνέχεια των όσων γράφουν οι Carr και Kemmis, οι τελευταίοι δεν εκμηδενίζουν τον ρόλο των πόρων, των δομών και των υποδομών, αλλά θεωρούν ότι η κριτική και στοχαστική ανάλυση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας πρέπει να εστιάζει, πρωτίστως, στις διαδικασίες των εκπαιδευτικών πρακτικών, που αναπτύσσονται μέσα στην τάξη και το σχολείο και στο πλαίσιο των διαπροσωπικών σχέσεων, οι οποίες, κατά τους Carr και Kemmis, λαμβάνουν χώρα σε κοινωνικές καταστάσεις μεγάλης πολυπλοκότητας και η ρύθμισή τους προϋποθέτει πολλές αποφάσεις των εμπλεκομένων σε αυτές.

Γι΄ αυτό δεν δέχονται η επίκληση της έλλειψης υλικών πόρων να αποτελεί λόγο για την αποφυγή εμπλοκής των εκπαιδευτικών με τα ουσιώδη ζητήματα της εκπαίδευσης και, πρωτίστως, με τα προβλήματα τομέων στους οποίους διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και έχουν κυρίαρχο λόγο.
Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας θεωρούμε ότι παρέχει το πλαίσιο για τέτοιες διαδικασίες, ώστε: «Έμπειροι και συνετοί εκπαιδευτικοί να προβούν σε εξαιρετικά πολύπλοκες κρίσεις και να δράσουν με βάση τις κρίσεις αυτές για να επέμβουν στη ζωή της τάξης ή του σχολείου και να επηρεάσουν τα συμβαίνοντα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο» (Carr & Kemmis 1997:60).

Αυτού του είδους οι δράσεις νομιμοποιούν και ισχυροποιούν τον διεκδικητικό και τον καταγγελτικό λόγο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Είναι βέβαιο ότι όλα τα παραπάνω ζητήματα απασχολούν σοβαρά τις σχολικές μονάδες, αλλά λόγω της μη υλοποίησης των σχεδίων δράσης, που είχαν προγραμματιστεί για το δεύτερο έτος γενικευμένης εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίον οι σχολικές μονάδες διαχειρίζονται αυτής της φύσης ουσιώδη προβλήματα της εκπαίδευσης.

Η ολοκλήρωση και η επανάληψη του κύκλου της αυτοαξιολόγησης είναι σημαντική, διότι συμβάλλει στην εμπέδωση της σχετικής εμπειρίας από τους εκπαιδευτικούς.

Συγκεκριμένα, η βιβλιογραφία επισημαίνει ότι η θεμελίωση της αυτoαξιολόγησης ως μίας συστηματικής διαδικασίας προϋποθέτει τη σταδιακή, μέσα από διαδοχικές εφαρμογές, απόκτηση της σχετικής τεχνογνωσίας από τους εκπαιδευτικούς για τις διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης, παράλληλα με την ανάπτυξη σχέσεων ευθύνης και συνεργασίας στο σχολείο (MacBeath et al., 2005· MacBeath, 2001, 2005· Kyriakides, & Campbell, 2004).

Θεαματικά αποτελέσματα δεν προκύπτουν άμεσα με τις πρώτες εφαρμογές καινοτόμων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, καθότι οι εν λόγω παρεμβάσεις απαιτούν η πλειονότητα των εκπαιδευτικών να τροποποιήσει αντιλήψεις, στάσεις, αξίες και πρακτικές.

Οι παραπάνω αλλαγές, λοιπόν, δεν γίνονται με συνοπτικές διαδικασίες, αλλά «θέλουν δουλειά πολλή» σε βάθος χρόνου με εναλλασσόμενους κύκλους δράσης και κριτικού αναστοχασμού (Grundy & Robison, 2004:158· Servage, 2008:74· Owen, 2016:404), συνέχεια, επιμονή και, κυρίως, διαρκή και ουσιαστική στήριξη. Με αυτά ως
δεδομένα, αναφερθήκαμε σε θετικές διαπιστώσεις, οι οποίες, όντως, υπάρχουν στην πλειονότητα των σχολικών μονάδων, στο μέτρο του αναμενόμενου από την πρώτη γενικευμένη εφαρμογή, σε στενά χρονικά όρια και σε κλίμα ανασφάλειας.
Η διασφάλιση, λοιπόν, ενός σταθερού γενικού πλαισίου που εμπεριέχει ευέλικτες διαδικασίες αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου σε συνάφεια και με τη σταδιακή εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις σχετικές διαδικασίες, θα δώσει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να προσεγγίζουν και να διερευνούν σε βάθος τις κοινωνικο-πολιτισμικές, εκπαιδευτικές και υλικές (υποδομές και πόροι) παραμέτρους που διαμορφώνουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου της αυτοαξιολογούμενης σχολικής μονάδας

Εικόνα από ilia24.gr

Δείτε επίσης

Αξιολογικοί πίνακες εκπαιδευτικών για απόσπαση στο εξωτερικό 2024-2025

Διάδωσέ το Δημοσιεύτηκαν οι προσωρινοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών και πίνακας απορριφθεισών αιτήσεων απόσπασης …

Πρώτο σχόλιο

  1. Προς αγραμμάτους ξενοσπουδαγμένους της «Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.»

    Μάθετε πρώτα ελληνικά, και μετά κάντε μας μάθημα περί ποιότητος, στουρνάρια! Η εμπλοκή είναι μπλέξιμο. To involvement που μάθατε στην αλλοδαπή, επειδή βγάλατε με τις σκουντιές το Λύκειο και με Πανελλαδικές δεν μπορούσατε να εισαχθείτε σε ελληνικό Πανεπιστήμιο, αλλά είχε ο μπαμπάκας λεφτά και σας έστειλε στο εξωτερικό χωρίς εξετάσεις, σημαίνει την ενασχόληση όχι την εμπλοκή σε αυτά τα συμφραζόμενα / συννοούμενα.

    Καπι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *