Παρασκευή , 19 Απριλίου 2024
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τι λένε οι Σχολικοί Σύμβουλοι στις εκθέσεις τους για προβλήματα σε ύλη, παιδαγωγική κατάρτιση, Τ.Ε, ειδικότητες, Ε.Ω.Π.Δ. κ.ά

Διάδωσέ το
εισαγωγική επιμόρφωση

Στο Β’ μέρος της έκθεσης 2018  Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε  καταγράφονται τα συμπεράσματα από τις εκθέσεις Σχολικών Συμβούλων και ΠΕΠΚΑ για το Σχολικό Έτος 2016-17  ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΈΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΑΔΙΠΠΔΕ

Προβλήματα που εντοπίζουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι όσον αφορά στο παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι κατέγραψαν πληθώρα διδακτικών και παιδαγωγικών προβλημάτων τα οποία κατέστησαν αναγκαίες τις παρεμβάσεις τους.

Συχνά τα προβλήματα αναδεικνύονταν από γονείς ή συλλόγους γονέων, αλλά και από τους/τις διευθυντές διευθύντριες των σχολικών μονάδων. Οι δυσκολίες σχετίζονται άμεσα με εγκατεστημένες στερεοτυπικές στρεβλώσεις και την έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας στο ελληνικό σχολείο, οι οποίες δυσχεραίνουν τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στον προγραμματισμό και την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα, καθώς και τη λειτουργία ομάδων εργασίας για την αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων της σχολικής μονάδας (π.χ. περιστατικών ενδοσχολικής βίας, προβλημάτων υβριστικής συμπεριφοράς μαθητών, κ.ά.).

Ως προβλήματα αναφέρονται, η πληθώρα της ύλης σε συνδυασμό με τον περιορισμένο διδακτικό χρόνο, η αδυναμία των εκπαιδευτικών να παραλείψουν ή και να αντικαταστήσουν διδακτικές ενότητες και ασκήσεις, παρά τις τελευταίες προσπάθειες που έγιναν από το Υπουργείο για την αναδιάρθρωση και τον εξορθολογισμό της διδακτέας  ύλης, ο τύπος διδασκαλίας που ακολουθείται στην τάξη (κλασικές και μετωπικές μέθοδοι διδασκαλίας με συχνή αξιολόγηση και όχι η ομαδοσυνεργατική ή άλλες μέθοδοι που ενεργοποιούν τον/τη μαθητή/μαθήτρια,) και η διδακτική μεθοδολογία γενικότερα.

Συχνά, η οργάνωση της διδασκαλίας πραγματοποιείται με βάση τη σειριακή δομή των εγχειριδίων, αντί της επιλογής και οργάνωσης μαθησιακών στόχων ή μαθησιακών αποτελεσμάτων. Πολλοί εκπαιδευτικοί, αν και συμμετέχουν στις επιμορφώσεις, επιδεικνύουν απροθυμία στην ένταξη των σύγχρονων διδακτικών πρακτικών στην τάξη τους. Υπάρχει δυσκολία ως προς την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών -μετά τις επιμορφωτικές δράσεις- με στόχο την αξιοποίηση των νέων γνώσεων, δεξιοτήτων που προσλαμβάνουν στη διδασκαλία τους.

Σημαντικά προβλήματα εντοπίστηκαν στη διδασκαλία σε μικτές τάξεις με γηγενείς και ρομά/αλλοδαπούς μαθητές ή σε τάξεις με διαφορετικά γνωστικά επίπεδα μαθητών, στην αξιοποίηση της διαμορφωτικής αξιολόγησης, καθώς ειδικά στις μεγαλύτερες τάξεις (και κυρίως στη ΣΤ΄) υπάρχει μεγάλη «πίεση» να προετοιμαστούν οι μαθητές/μαθήτριες για το Γυμνάσιο.

Τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών με μητρική γλώσσα διαφορετική της ελληνικής.
Επίσης, δε λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε κάποια σχολεία. Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης παρεμποδίζεται από την ύπαρξη των διακριτών γνωστικών αντικειμένων και την κατάργηση των ωρών της Ευέλικτης Ζώνης στις μεγάλες τάξεις. Κάποιοι/Κάποιες εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται την Ευέλικτη Ζώνη ως «επιπλέον διδακτικό χρόνο», τον οποίο διαθέτουν για να καλύψουν την ύλη της Γλώσσας και των Μαθηματικών και όχι για να εντάξουν διαθεματικά σχέδια εργασίας.
Αρκετοί δεν λαμβάνουν υπόψη τους ότι το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών είναι διαδικαστικό και όχι στοχοκεντρικό.
Ένα επιπλέον πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων συχνά στερούνται παιδαγωγικής κατάρτισης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πρόσθετα προβλήματα στη διαχείριση της σχολικής τάξης. Καταγράφεται επίσης μία τάση αύξησης του αριθμού των μαθητών/μαθητριών που προτείνεται από τους/τις εκπαιδευτικούς για επανάληψη τάξης τα τελευταία χρόνια και αποστασιοποίησης του/της εκπαιδευτικού της  τάξης από τους/τις μαθητές/μαθήτριες με παράλληλη στήριξη.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι επισημαίνουν ότι η παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη των συναδέλφων, τόσο των νέων όσο και των έμπειρων, γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική και δύσκολη. Οι παρεμβάσεις των Σχολικών Συμβούλων για τα προβλήματα παιδαγωγικού χαρακτήρα εντοπίζονται κυρίως σε δράσεις που αφορούν: (α) στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς των μαθητών/μαθητριών, (β) στη κοινωνική ένταξη και αποδοχή μαθητών/μαθητριών από ευάλωτες ομάδες μαθητικού πληθυσμού (μαθητές με ε.ε.α, αλλοδαπούς ρομά, κ.τ.λ.)

Ειδικά οι Σύμβουλοι Προσχολικής Αγωγής αναφέρθηκαν σε παρεμβάσεις που αφορούσαν στο ζήτημα της ελλιπούς φοίτησης προνηπίων (κυρίως) ή/και νηπίων από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (ρομά).
Προβλήματα δημιουργούνται και από δυσκολίες που αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Καταγράφεται δυσκολία συντονισμού μεταξύ των σχολικών μονάδων κυρίως ως προς τη διάθεσή των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και την κατάρτιση του Ε.Ω.Π.Δ., η οποία ήταν αναμενόμενη, καθώς αυτή ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής του.
Καταγράφηκαν δυσκολίες στην σύνταξη των ωρολογίων προγραμμάτων, ώστε αυτά να είναι λειτουργικά, λόγω της εμπλοκής αρκετών ειδικοτήτων ή εμπλοκής μόνο σε συγκεκριμένες ημέρες της εβδομάδας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Σε σώμα ελεγκτών του δημοσίου η υπόθεση των δηλώσεων προτίμησης υποψηφίων διευθυντών

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις συντάχθηκαν και θεωρήθηκαν επανειλημμένα πολλά ωρολόγια προγράμματα για κάθε σχολείο, γεγονός που συνδεόταν με τις ελλείψεις, τις αλλαγές, τη μετακίνηση και την οριστική τοποθέτηση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Αν και η στελέχωση με εκπαιδευτικούς του νέου τύπου σχολείου (Ε.Τ.Ο.Δ.) πραγματοποιήθηκε με ικανοποιητικό ρυθμό, παρά ταύτα σημειώνεται η μη έγκαιρη στελέχωση κάποιων σχολικών μονάδων, οι συχνές εναλλαγές στο προσωπικό των σχολικών μονάδων λόγω των επαναλαμβανόμενων φάσεων βελτίωσης θέσης αναπληρωτών και ειδικά των ολιγοθέσιων σχολείων (απόσπαση εντός Π.Υ.Σ.Π.Ε.).

Επιπλέον προβλήματα δημιουργήθηκαν λόγω της μη έγκαιρης στελέχωσης των τμημάτων Ζ.Ε.Π., από τον κακό συντονισμό των υπηρεσιών, υποστηρικτικών φορέων και δομών. Εμπόδια στη λειτουργία των Δ.Υ.Ε.Π. προκλήθηκαν όχι από την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά από τις τοπικές κοινωνίες.
Τα Τμήματα Ένταξης, τα οποία προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες, όχι μόνο δεν επαρκούν, αλλά δεν στελεχώνονται μόνιμα από εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής. Ο αριθμός των μαθητών/μαθητριών με μαθησιακές δυσκολίες αυξήθηκε και η λειτουργία τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας κρίθηκε απαραίτητη. Καταγράφεται επίσης ο ελλιπής εξοπλισμός των σχολείων (κυρίως με εποπτικά μέσα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές και  ευρυζωνική σύνδεση στο διαδίκτυο).

Στη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου παρατηρήθηκε ανεπάρκεια χώρων, κατάλληλα διαμορφωμένων για τις ανάγκες του.
Προβλήματα δημιουργήθηκαν με την κατάργηση των ενδοσχολικών σεμιναρίων στις ώρες 12.00-14.00 μ. Φαινόμενο της εποχής, που πιθανόν οφείλεται και σε κοινωνικούς λόγους, αποτελούν οι αυξανόμενες παρεμβάσεις των γονέων στο παιδαγωγικό και διδακτικό έργο της σχολικής μονάδας.
Σχετικά με τη λειτουργία των Σχολικών Συμβούλων, ως προβλήματα προτάσσονται η υποστελέχωση των Γραφείων (έλλειψη γραμματειακής υποστήριξης), η δυσκολία μετακίνησης (μη πληρωμή οδοιπορικών για αποστάσεις μεγαλύτερες των 50 χλμ.), η έλλειψη χώρων σε κάποιες περιπτώσεις. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι προσχολικής αγωγής έθεσαν επιπλέον το ζήτημα του μεγάλου αριθμού νηπιαγωγείων των οποίων έχουν την ευθύνη, τα οποία ευρίσκονται και σε μεγάλες αποστάσεις τόσο μεταξύ τους όσο και από την έδρα του/της σχολικού/σχολικής συμβούλου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΈΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΑΔΙΠΠΔΕ

Δείτε επίσης

Αξιολογικοί πίνακες εκπαιδευτικών για απόσπαση στο εξωτερικό 2024-2025

Διάδωσέ το Δημοσιεύτηκαν οι προσωρινοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών και πίνακας απορριφθεισών αιτήσεων απόσπασης …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *