Παρασκευή , 26 Απριλίου 2024
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Εξ΄ αποστάσεως: Προτάσεις από την Σ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης κα M. Γιγουρτάκη

Διάδωσέ το

επιμόρφωση

Οδηγίες και προτάσεις για την υποστήριξη εξ αποστάσεως μαθητών με Ε.Ε.Α ά/και αναπηρία απέστειλε η ΣΕΕ ΕΑ & ΕΕ κα Μαρία  Γιγουρτάκη στους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων ευθύνης της:

Αγαπητοί συνάδελφοι

Με τα γεγονότα να τρέχουν και να διαδέχονται το ένα το άλλο, με την ανάγκη να κρατήσουμε όλοι το ηθικό μας ψηλά και να δείξουμε ψυχραιμία και αυτοσυγκράτηση προφυλάσσοντας την ατομική και στο κοινωνικό σύνολο σωματική και ψυχική υγεία μας, έχοντας δε χρέος ως παιδαγωγοί να διαφυλάξουμε τις αξίες που έχουμε εμφυσήσει στους μαθητές μας, καλούμαστε αυτές τις δύσκολες ώρες να στηρίξουμε ως εκπαιδευτικοί τους μαθητές μας στο να διατηρήσουν το ενδιαφέρον τους ως προς τη μάθηση και να απασχοληθούν με εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, ο χώρος της Ειδικής Αγωγής είναι πολύ ιδιαίτερος, καθώς έχει να διαχειριστεί περισσότερο ή λιγότερο λειτουργικούς μαθητές, με σύνδρομα, σε φάσμα, με φυσική αναπηρία ή /και νοητική στέρηση. Τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί να είναι μαθητές με ειδικές ή γενικές μαθησιακές δυσκολίες, ΔΑΦ υψηλής λειτουργικότητας, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, επίσης διαταραχές όρασης, ακοής, λόγου ή ομιλίας αλλά και χαρισματικότατα ή και ταλέντο.

Ο στόχος αυτές τις δύσκολές ώρες είναι υποστηριχτούν ψυχολογικά οι μαθητές μας και οι οικογένειές τους και με την ασύγχρονη διδασκαλία να διατηρούνται σε εγρήγορση ώστε να μην εμφανίσουν σημάδια μαρασμού, επιθετικότητας και άλλων συμπεριφορών που μπορεί να είναι απόρροια αυτής της κατάστασης.

Στα σχολεία της Ειδικής αγωγής εφαρμόζεται για κάθε ΑμΕΑ μαθητή ειδικό εξατομικευμένο πρόγραμμα εντατικής και στοχοκατευθυνόμενης παρέμβασης, υλοποιούνται οργανωμένες δράσεις εξειδικευμένης υποστήριξης που βασίζονται σε ερευνητικές μεθόδους και προασπίζονται τα δικαιώματα των μαθητών, σε ένα προστατευμένο κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον.

Αυτά τα προγράμματα παρέμβασης, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υλοποιηθούν από κάποιον άλλο, πέραν του εξειδικευμένου εκπαιδευτικού και των ειδικοτήτων του πλαισίου.

Κι αυτό γιατί κάθε περίπτωση στην Ειδική Αγωγή απαιτεί εξειδικευμένη και διαφοροποιημένη αντιμετώπιση / υποστήριξη.

Για αυτό και στην παρούσα κατάσταση είναι απαραίτητο να λάβουν μέρος όλα τα μέλη στης σχολικής κοινότητας πέραν των μαθητών και οικογενειών: εκπαιδευτικοί και ειδικότητες και να συνεργαστούν αδιαλείπτως μεταξύ τους.

Ας μην ξεχνάμε ότι αυτή είναι μία περίοδος πρωτόγνωρη για εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς. Τα ερωτήματα πολλά, οι δυσκολίες πολλές και οι απαντήσεις όχι πάντα ξεκάθαρες καθώς τα γεγονότα μας οδηγούν κάθε φορά, ανατρέποντας τις συνθήκες.

Ήδη λάβατε καθοδηγητικές οδηγίες από το ΥΠΑΙΘ στο θέμα της εξ αποστάσεως υποστήριξης μαθητών με σύγχρονα και ασύγχρονα ψηφιακά μέσα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ «για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση» προτείνεται: να αξιοποιηθούν πληροφοριακά συστήματα, δίκτυα και εφαρμογές που έχει αναπτύξει το ΥΠΑΙΘ όπως για παράδειγμα το e-class και η Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me. Μέθοδοι και εργαλεία που τυχόν έχουν ήδη αναπτυχθεί και χρησιμοποιούνται από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς για την ανάγκη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είναι δυνατόν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται παράλληλα με όσα προτείνονται στο έγγραφο οδηγιών του ΥΠΑΙΘ (Αρ. Πρωτ. 39676/Δ2/20-03-2020) Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού.

Οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε μπορούν σε όποιες περιπτώσεις κρίνεται δυνατό πάντα αν εφαρμοστεί να δημιουργήσουν ψηφιακές τάξεις (π.χ. e-class ή e-me) για την ασύγχρονη ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων και οδηγιών προγράμματος διδασκαλίας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχουν όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί κωδικούς Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

Για τους περισσότερο λειτουργικούς μαθητές (προτείνεται κυρίως για κάποιους από αυτούς που φοιτούν στα ΕΝΕΕΓΥΛ) οι υφιστάμενες δομές του ΥΠΑΙΘ έχουν στείλει οδηγίες αναφορικά με την ασύγχρονη εκπαίδευση, όπως τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος») οι οποίες είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ),  μάθημα και ενότητες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από μαθητές και εκπαιδευτικούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αιρετός ΚΥΣΠΕ Αντωνιάδης: Τι είπε για αναπληρωτές και μόνιμους

Επίσης το ΥΠΑΙΘ έχει αποστείλει ενδεικτικό κατάλογο διαθέσιμων ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων.

Οι εκπαιδευτικοί για την επικοινωνία με τους μαθητές τους και τους γονείς εκτός απ’ τις πλατφόρμες του ΥΠΑΙΘ μπορούν να χρησιμοποιήσουν παράλληλα: το ιστολόγιο του σχολείου, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το προσωπικό ή σχολικό Blog, τηλέφωνο, skype κ.λπ.

Όσον αφορά σε Εκπαιδευτικές Προτάσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για την εκπαιδευτική υποστήριξη εξ αποστάσεως γι αυτά τα παιδιά, προτείνεται:

Τηλεφωνική επικοινωνία με τους γονείς για τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές προτάσεις του σχολείου. Ζητάμε από τους γονείς το τηλέφωνο και το e-mail τους. Και αν είναι δυνατό, καταγράφουμε τις επιθυμίες των παιδιών ώστε οι δράσεις μας να προσανατολιστούν σ αυτήν την κατεύθυνση

Ο δ/ντής του σχολείου μπορεί να ζητήσει από τον κάθε εκπαιδευτικό και ειδικότητα να ετοιμάσει ένα φάκελο με δραστηριότητες για το σπίτι (φυλλάδια εργασίας) τα οποία να είναι :

 όμορφα και ελκυστικά, ώστε να μπορεί να ασχοληθεί κάποια ώρα ο μαθητής

 εβδομαδιαία , ένα για κάθε μέρα της εβδομάδας

 Το καθημερινό φύλλο εργασίας θα μπορεί να είναι δισέλιδο, τρισέλιδο κ.ό.κ.

Αυτά τα φυλλάδια να στέλνονται ατομικά σε κάθε μαθητή που μπορεί κατά την κρίση του εκπαιδευτικού να τα διαχειριστεί με τη βοήθεια του γονέα και να μπορούν να είναι επεξεργάσιμα από το μαθητή. Πριν και αφότου τα επιστρέψει ο μαθητής, να μπορεί να υπάρξει προσωπική επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό ώστε να μη χαθεί η αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

 Κάποιες προτεινόμενες δραστηριότητες θα μπορούσαν ν ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του σχολείου, σε blogs που έχουν δημιουργήσει οι εκπαιδευτικοί

 Υπάρχουν επίσης πολλοί προτεινόμενοι διαδικτυακοί τόποι, τους οποίους γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ, όπου θα μπορούσαν τα παιδιά μικρότερων ηλικιών να μπουν και να ασχοληθούν .

 Οι ΣΜΕΑΕ που θα επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν μια απ’ τις δυο πλατφόρμες (e-class ή e-me) μπορούν και εκεί να αναρτούν βιντοεσκοπημένες οδηγίες ή σποτ του εκπαιδευτικού ή των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων του σχολείου..

 Μπορούν επίσης να στείλουν βιντεοσκοπημένες οδηγίες για την προσωπική υγιεινή σε σχέση με τον covid-19

 Βιντεοσκοπημένες ασκήσεις γυμναστικής ή αδρής/λεπτής μυοκινητικής

 Ασκήσεις ψυχοκινητικής ετοιμότητας

 Κάθε εκπαιδευτικός ειδικότητας θα μπορούσε να φτιάξει το δικό του βίντεο και να το στείλει στο/στους μαθητές του. Αυτό το βίντεο όπως και τα υπόλοιπα, θα πρέπει να είναι ευχάριστο και να έχει εκπαιδευτικό στόχο.

Τα chat θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού – μαθητή.

Εκείνο που έχει σημασία, είναι να στηρίξουμε το μαθητή μας και την οικογένεια του περισσότερο στο συναισθηματικό, και λιγότερο στο γνωστικό τομέα.

Για την υλοποίηση κάθε σχετικής πρωτοβουλίας κρίνεται σκόπιμη η επικοινωνία και η στενή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αποτελούν απαραίτητους αρωγούς προς αυτή την κατεύθυνση και όπου οι μαθητές αυτοί δεν μπορούν ν αυτενεργήσουν. (Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ, αρ. πρωτ. 39317/ΓΔ4/ 19-03-2020 «Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες») Δεδομένου ότι πολλοί γονείς δεν έχουν τα μέσα να ανταποκριθούν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοσδήποτε πρόσφορος τρόπος επικοινωνίας.

Ο στόχος είναι οι γονείς ν αφιερώσουν χρόνο για τα παιδιά τους, να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση μαζί τους και να μπορούν να αντιμετωπίσουν τη νέα αυτή κατάσταση, χωρίς αυτό να έχει αντίκτυπο στα παιδιά.

Επειδή σ αυτές τις δύσκολές ώρες πρέπει να επικοινωνούμε ώστε να υπάρχει αλληλεπίδραση και ανατροφοδότηση το ΥΠΑΙΘ στην εγκύκλιο με αρ. πρωτ. 39676/Δ2/ 20-03-2020 προτείνει ενημερωτικές συναντήσεις του/της ΣΕΕ με τις εκπαιδευτικές μονάδες παιδαγωγικής ευθύνης του και κατά προτίμηση απογευματινές ώρες, ώστε να μην υπερφορτώνεται το σύστημα.
..
Η συνεργασία μεταξύ των σχολικών μονάδων κρίνεται επιθυμητή.

Εύχομαι ολόψυχα καλή δύναμη σε όλες/ους και καλή υγεία

Η ΣΕΕΕΑ & ΕΕ

Μαρία Εμμ. Γιγουρτάκη

Πηγή: ΔΔΕ Ηρακλείου

Δείτε επίσης

Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης συναντήθηκαν με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ

Διάδωσέ το Συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ είχε το Διοικητικό Συμβούλιο των Συμβούλων …

Πρώτο σχόλιο

  1. Γιώργος Τσιναρέλης

    Αγαπητή κυρία Γιγουρτάκη

    Είμαι ευτυχής γιατί επί τέλους στο χώρο της Ειδικής Εκπαίδευσης, ( κι όχι Αγωγής ) κάποιος είπε τα πράγματα με τ’ όνομά τους. Εσείς. Στις παρακάτω δυο παραγράφους σας δίνετε όλο το περιεχόμενο της Ειδικής Εκπαίδευσης και της Συνεκπαίδευσης, ( το Ενταξιακής είναι της εποχής μου το περάσαμε ).
    ” Ο στόχος αυτές τις δύσκολές ώρες είναι υποστηριχτούν ψυχολογικά οι μαθητές μας και οι οικογένειές τους και με την ασύγχρονη διδασκαλία να διατηρούνται σε εγρήγορση ώστε να μην εμφανίσουν σημάδια μαρασμού, επιθετικότητας και άλλων συμπεριφορών που μπορεί να είναι απόρροια αυτής της κατάστασης.

    Στα σχολεία της Ειδικής αγωγής εφαρμόζεται για κάθε ΑμΕΑ μαθητή ειδικό εξατομικευμένο πρόγραμμα εντατικής και στοχοκατευθυνόμενης παρέμβασης, υλοποιούνται οργανωμένες δράσεις εξειδικευμένης υποστήριξης που βασίζονται σε ερευνητικές μεθόδους και προασπίζονται τα δικαιώματα των μαθητών, σε ένα προστατευμένο κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον. ”
    Αγαπητή συνάδελφε
    Στην εποχή των Προσαρμοσμένων Ατομικών Προγραμμάτων Εκπαίδευσης, ( κι όχι Διαφοροποιημένων ) είναι εμφανές ότι οι εγκύκλιοι που εκδόθηκαν από κάποιους στα ανώτερα ” κλιμακτήρια ” για δικούς τους σκοπούς και μέσα στο χάος των σκοπιμοτήτων σας πνίγουν. Προσπεράστε τους, τέτοιοι υπήρξαν και θα υπάρξουν πολλοί στον χώρο. Δες τε την ιστορία του μια αδραξιά άνθρωποι με αγώνα τον χτίσαν. Συνεχίστε είναι εμφανές ότι ξέρετε το περιεχόμενο σας πνίγουν οι εγκύκλιοι των ” πεφωτισμένων ” συνεχίστε να πολεμάτε με τα δικά σας λιανοτούφεκα που πάντως είναι δικά σας και ξέρετε να τα χρησιμοποιείτε.
    Να ‘στε καλά καλό κουράγιο. Όπου νομίζετε ότι μπορώ να βάλε ένα βόλι μη διστάσετε ζητήστε το μαζί με το Κώστα Χρηστάκη, ( ούτε καν τον ρώτησα γιατί ξέρω ) θα ‘μαστε δίπλα σας.
    Καλό κουράγιο γιατί το χρειάζεστε.
    Γιώργος Τσιναρέλης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *